Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego

Laboratorium Badań i Konserwacji Papieru i Skóry

Kierownik: dr hab. Tomasz Kozielec, prof. UMK

Zakres działalności Laboratorium będzie ukierunkowany na badania własne, realizację projektów oraz działalność usługową w zakresie:

  1. Ekspertyzy, badania i konserwacja obiektów na różnorodnych podłożach: papierowych, pergaminach, tkaninach, skórach, masach woskowych, fotografii, w tym: identyfikacja techniki wykonania, identyfikacja składu, identyfikacja mediów na zabytkowych podłożach, identyfikacja występujących w obiekcie nawarstwień historycznych, ocena stanu zachowania, identyfikacja przyczyn i mechanizmów zniszczeń, określenie właściwości materiałów, identyfikacja przyczyny zniszczeń obiektów ze szczególnym uwzględnieniem zabytkowych papierów i skór, pieczęci, ustalenie pochodzenia, czasu powstania oraz oryginalności obiektu i poszczególnych jego składowych, opracowanie szczegółowego programu prac konserwatorskich, wdrażanie sprawdzonych rozwiązań konserwatorskich tradycyjnie stosowanych w pracowniach dalekowschodnich do protokołu metodyki konserwacji obiektów europejskich, opracowywanie nowych technik i metod konserwacji-restauracji obiektów zabytkowych czyszczenie obiektów, prostowanie obiektów, odkwaszanie, wzmacnianie podłoży, badania nad rekonstrukcją zabytkowych obiektów, werniksowanie, impregnacja, wykonanie kompleksowej konserwacji i restauracji obiektu zabytkowego, opracowanie dokumentacji konserwatorskich.
  2. Prowadzenie badań właściwości fizycznych i chemicznych różnorodnych papierów i tkanin oraz ich kategoryzacja.
  3. Prowadzenia badań nad opracowywaniem wytycznych profilaktyczno-ekspozycyjnych dla obiektów szczególnie wrażliwych na światło (rysunki, akwarele, tkaniny, kolorowe papiery, fotografie).
  4. Komercyjna organizacja warsztatów i kursów dla konserwatorów papieru i skóry w zakresie wybranych zagadnień metodycznych.
  5. Komercyjna organizacja warsztatów w zakresie tradycyjnych technologii takich jak: czerpanie papierów, zdobnictwo (techniki marmoryzowania, pigmentowania, tłoczenia itp).
  6. wykonywania kopii zabytkowych obiektów do celów ekspozycyjnych.
  7. Testowanie preparatów i materiałów konserwatorskich i badania nad ich wdrożeniem do metodyki konserwatorskiej, monitorowanie wpływu zabiegów konserwatorskich na strukturę powierzchni.
  8. Badania służące ocenie zmian właściwości zabytków na skutek przeprowadzonych zabiegów konserwatorskich.
  9. Odczytywanie spłowiałego, nieczytelnego pisma, fotografii, odróżnianie ingerencji / fałszerstw osób trzecich w tekstach i malowidłach od oryginalnych fragmentów;
  10. wykrywanie obecności warstw zamalowanych oraz resztek warstw usuniętych i wiele innych.
  11. Kontrastowaniu znaków wodnych, uczytelnianiu wypłowiałych pieczęci i tekstów, również zakrytych przez inne media, odczytywanie spłowiałych fotografii, odróżnianie
  12. ingerencji / fałszerstw osób trzecich w tekstach i malowidłach od oryginalnych fragmentów; wykrywanie obecności warstw zamalowanych oraz resztek warstw usuniętych i wiele innych.
  13. Projektowanie, wykonywanie specjalistycznych pudeł i innych forma zabezpieczania obiektów zabytkowych.
  14. Testowanie nowych materiałów przeznaczonych do przechowywania zabytków (materiały aktywne i wyposażone w indykatory zagrożeń).
  15. Oceny konserwatorskie kolekcji i obiektów jednostkowych wraz z analizą wartościującą.
  16. Analizy jakości mikrobiologicznej powietrza w celu oceny warunków przechowywania zbiorów muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych (połączone z pomiarami i analizą mikroklimatu w pomieszczeniach).
Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego